Monday, October 19, 2009

Zapisnik XI deo

Zapisnik XI deo
(X deo Ovde)

FIGHTER: I ne možeš znati, jer šta bi bilo kad bi znao da su to tajni agenti? Oni, drugovi, više ne bi bili tajni, zar ne?
FRÖLICH: Pravilno.
FIGHTER: Kao agent provokator ti si se uvukao u revolucionarnu organizaciju g. Konrada, veleindustrijalca, pa čak i u krevetu vlastite žene...

FRÖLICH: Ja sam mislio da je meni tamo i mesto... Najzad, muž sam...
FIGHTER: Da je tako zar bi tamo vodio političke razgovore? Jer, šta radi muž u ženinom krevetu, drugovi? On ne vodi političke razgovore, drugovi. On obavlja svoje bračne dužnosti, drugovi! Priznaješ li?
FRÖLICH: Priznajem.

802goya

/Kucanje mašine opet se lagano pretapa u paljbu./

FIGHTER: Koliko ste ga plaćali?
FROST: Ne znam, gospodine. Ja nemam veze sa administracijom.
FRÖLICH: Ni pare nisam dobio!
FIGHTER: Iz ubeđenja, dakle, bio si izdajnik iz idealizma, dakle? Pa ti si veći zlikovac nego što sam zamišljao. Ti si monstrum! Za tebe nije metak! Tebe bi trebalo bombardovati!

FROST: Bojim se da ćete za tako nešto spektakularno jedva imati vremena... Ne bih želeo da vas obespokojavam, ali mi se čini da su se stvari napolju opet preokrenule. Bar mi tako, s prozora, izgleda... Po svemu sudeći, Fighter, vaša je revolucija likvidirana!...
FRÖLICH: (Pakosno) Nećete me, Fighter, streljati, nećete!

FROST: Ispravno. Po svemu sudeći streljaćemo vas mi!
FIGHTER: Stvarno, Frost, izgleda da ste u pravu. Kontrarevolucija je pobedila... Ali samo privremeno, Frölich, istorija je na našoj strani, narod je nepobediv, revolucije se uvek vraćaju, ja ću se vratiti... pa ćeš onda pred narodnim sudom morati da objasniš zašto si izdao Lilly Schwarzkopf!

FRÖLICH: Ja je nisam izdao! Ja sam je samo sanjao!
FIGHTER: A otkud bi onda Frost za nju znao. Zna li ko za nečije snove? Ne zna, drugovi, za sve se osim za snove zna. A Frost za nju zna. Iz Zapisnika objektivno proizilazi da je ona bila naš najilegalniji konspirator, možda i duša naše revolucije. Za tu heroj-ženu, mučenicu, ako nizašta drugo, ima glavom da platiš, ti prokleto izdajničko đubre. (Odlazi)

FROST: Kuda Frölich? Možda da se boriš? Da braniš revoluciju!? Đubre komunističko!
FRÖLICH: (Viče) Ja idem da provociram, da dostavljam, da špijuniram! Meni je to dužnost! Ja sam agent provokator! Sad je pravo vreme, sad su te komunističke svinje iz rupe izmilele. Možda ću i na Schwarzkopfovu natrapati! Lično ću je privesti ovamo! Ovog puta mi neće izmaći!

FROST: (Grubo) Sedi uspravno! Glavu podigni! U oči me gledaj! I ne pretvaraj se, buntovniče!
FRÖLICH: I vas ću prijaviti! Vi ne smete da se tako ponašate prema jednom državnom provokatoru, samo zato što je bez uniforme i odgovarajućih dekoracija!

FROST: Kakav provokator? Vi ste pobunjenik, Frölich, naoružani pobunjenik, naoružani pobunjenik uhvaćen in flagranti! Naoružani pobunjenik uhvaćen na delu u osvajanju policijske uprave! To je logično! Zato ste vi onako demonstrativno ispod Zastave i pljunuli, po zadatku ste pljunuli, da biste se dočepali policije putem hapšenja! To je logično! Inače ne biste po svaku cenu hteli ovde da ostanete, Frölich, svi pametni ljudi odavde beže, Frölich, a vi ste izmišljali sve nove i nove krivice i lupali budalaštine samo da bih vas zadržao.

Znali ste da ću vas pustiti ako stvar ostane samo na onoj pljuvački! Otuda priče o zaveri sa Konradom! O neprijateljskoj propagandi u krevetu! O deci na putu po konspirativnom zadatku. Vaš cilj je bio da u trenutku ustanka budete ovde i preuzmete policiju. To je logično. A kad je došlo do pobune, vi ste preuzeli vlast! možda se pitate zašto vas je Fighter isleđivao kad ste vi bili na vlasti, pa bi logično bilo da vi druge isleđujete. Ali to je samo prividno logično, Frölich.

Pobeda, naime još nije bila sigurna – pametni ste vi, predviđali ste mogućnost preokreta, do kraja ste hteli da ostanete zakonspirisani, da biste, ako stvar krene naopako, ponovo mogli da igrate nevinu ulogu običnog nezadovoljnika kakvih ima na hiljade. Demaskirali biste se samo u slučaju konačne pobede. To je logično. Jedino se to uklapa. Sve je, dakle, to bila prokleta opsena da se ja zavaram, ali Frost se nikada ne da zavarati, prozreo sam vas, prozreo sam, Frölich, i to da ste vi neka značajna ličnost u pokretu, jer vas inače ne bi toliko čuvali i štitili, vrlo važna, možda čak i presudna ličnost. To je logično. To se takođe uklapa. Vi ste, Frölich, revolucionarni Vođ, inspirator i organizator. Priznajte!

FRÖLICH: (Od sada sasvim mahnito) Jeste, ja sam Vođa!
FROST: I ne osluškujte. Frölich, čak i da se oni vrate, za vas nema spasa! Streljali bi vas! Izdali ste ih, Frölich, priznali ste, potpisali, a to se vođama ne oprašta! Ako vas mi streljamo, ostaćete vođa, možda će vam jednom i spomenik podići, ali ako vas se oni dokopaju, bićete za uvek osramoćeni! Trebalo bi da nam budete zahvalni što mislimo na vašu budućnost. Priznajte. Otkrijte sve veze, javke, bunkere, ugovorene sate, šifre, azile i magacine!

FRÖLICH: Jeste, ja sam vođa! Ja sam sve zamislio i organizovao, sve naređivao! Šeširima sam se služio kao šifrom! Svaki je model nešto drugo značio. Lilly je te poruke samo raznosila ilegalnim grupama. Znak za ustanak je, na primer, bio cilindar. Lični cilindar g. Konrada, veleindustrijalca koji se eksploatacijom borio protivu bede... Ja sam umeo i da stvaram revolucionare, kad bi mi ponestali, ja bih ih izmislio. Oni su čak bili i borbeniji od stvarnih!

Ja sam stvarao konspiratore pomoću čistog sanjanja. Zato sam toliko i pio, pio kao svinja. Oni koje bih u košmaru delirijuma isanjao uvek su bili verniji i fanatičniji od onih iz mojih običnih noći! Videli ste Fightera! Njega sam sanjao u delirijumu, posle četiri boce. Da je stvaran zar bi takav mogao da bude? Sve sam bio kadar! Umeo bih i avion da budem da sam za to imao potrebe! Sad, međutim, imam! Dosta mi je ove sedeljke! Odleteću kući da se bar jednom čestito odmorim!

/Lom i tresak./

FROST: Prokleti arogantni grandoman!
DAKTILO: Šta da napišem?
FROST: Pišite: "Smatrajući sebe avionom, okrivljeni Frölich je u 19,30 časova, samovoljno prekinuo sastavljanje Zapisnika i preduzeo da odleti kući... Pokazalo se, međutim, da je to u znatnoj meri premašivalo njegove snage"...

DAKTILO: "Snage"... Da zaključim Zapisnik?
FROST: Ja ne bih, gospođice. Znate, nikad se ne zna. Možda je taj prevejanac imao kakav dinamo ispod kaputa. Ko zna?

/Čuje se samo mašina./
K r a j

No comments: